L’Epine

L’Epine jest małą miejscowością położoną kilka kilometrów na wschód od Chalons-en-Champagne, do której dojeżdża się przez rozległe pola Szampanii, prostą jak strzała drogą. Na osi tej strzały, wśród niskich zabudowań wsi, stoi „płomienna” (flamboyant) gotycka perełka – bazylika Najświętszej Marii Panny (Notre-Dame de l’Epine). Jej budowę rozpoczęto w roku 1405, w miejscu, gdzie według tradycji, pastuszkowie znaleźli figurkę Maryi wśród płonącego ciernistego krzewu. Stąd też pochodzi wezwanie kościoła i nazwa miejscowości oznaczająca w języku francuskim „cierń”.

Sanktuarium ze słynącą łaskami figurą Maryi wznoszono do roku 1527, to jest zakończono je 35 lat przed pierwszą, protestancką falą ikonoklazmu we Francji. Fala ta była sprzeczna z nauczaniem (magisterium) soborów ekumenicznych Kościoła, uznawanym dotychczas powszechnie, mimo wielkiej schizmy wschodniej, w tym nauczaniem soboru II nicejskiego z roku 787, który wskazywał, iż odnośnie wyobrażeń Pana Jezusa Chrystusa, jak i Niepokalanej Bożej Rodzicielki: „im częściej są widoczne w obrazowej sztuce, tym bardziej ci, którzy je oglądają są skłaniani do wspominania i miłości do ich pierwowzorów, do oddawania im honorów i szacunku. Nie jest to jednak tego rodzaju cześć pełna (określana greckim nie przetłumaczalnym na inne języki, nawet łacinę słowem: latria – przyp. wł.), która zgodnie z naszą wiarą jest należna wyłącznie Boskiej naturze, lecz odpowiada czci jaką oddaje się symbolowi czcigodnego Krzyża jako drzewa życia, jak również świętym księgom Ewangelii i innym uświęconym przedmiotom kultu. Ponadto, ludzie oddają szacunek tym wizerunkom poprzez składanie kadzideł i świec,  tak jak to zostało pobożnie przyjęte przez starożytny zwyczaj. Zaprawdę, „cześć oddawana wizerunkowi wykracza poza ten wizerunek, przenosząc się na jego pierwowzór, a ten oddaje szacunek wizerunkowi, czci tym samym osobę, którą ten wizerunek przedstawia”.

Jeszcze przed zakończeniem budowy do sanktuarium Matki Boskiej „ciernistej” wielokrotnie pielgrzymowali królowie Francji, wśród nich Ludwik XI i Karol VII. Kościół jest jak na miejscowość okazały, choć daleko mu do rozmiarów wzorca z niedalekiego Reims. Posiada natomiast jeszcze bardziej niż w oryginale fantastyczne gargulce i rzeźby elewacji, symbolizujące wady i złe duchy. Nad trzema portalami głównej fasady wznoszą się dwie wieże. Prawa ma 55 metrów wysokości, lewa została za czasów rewolucji końca XVIII wieku częściowo zburzona, a następnie  dopasowano ją do… urządzeń telegraficznych. Odbudowano ją w roku 1868. Dziś sanktuarium nadal przyciąga pielgrzymów, o czym świadczy obszerna księga dziękczynna znajdująca się w jego wnętrzu. Główny odpust przypada na święto Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny – 15 sierpnia.

W środku, oprócz wspomnianej gotyckiej rzeźby Madonny,  datowanej na przełom XIII i XIV stulecia, znajdziemy gotyckie figury Madonny tronującej oraz św. Jakuba (XV-XVI w.) oraz charakterystyczne, gotyckie lektorium z pocz. XVI w., oddzielające nawę główną od prezbiterium, wraz z grupą tęczową na szczycie. Jest to element dziś rzadko spotykany w kościołach, był bowiem usuwany podczas ich barokizacji. W średniowieczu był miejscem odczytywania listów apostolskich, głoszenia kazań i udzielania wiernym błogosławieństwa (czasami nazywane było jube od łacińskich słów prośby o błogosławieństwo: jube, Domine <gdy wypowiadał je kapłan do Boga> lub domne <gdy wypowiadała inna osoba do kapłana> benedicere). We wnękach i kaplicach bocznych zachowały się stare ołtarze z 1 poł. XVI wieku oraz ładne, choć współczesne witraże.  Kościół jest otwarty bez „przerwy południowej”, przy głównej drodze miejscowości znajdują się darmowe miejsca do parkowania.

LINKI

PANORAMA 360-STOPNI WNĘTRZA

GALERIA

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s